Large poster, written and illustrated as a means of propaganda of what we do more or less every day for many years.

Bill20_copertina_01

BILL. Biblioteca della legalità

BILL parte dalla convinzione che lettura e legalità siano due fattori sociali e culturali intimamente intrecciati. Il progetto vuole diffondere la cultura della legalità, della responsabilità e della giustizia tra le giovani generazioni, attraverso la promozione della lettura, nella convinzione che le storie abbiano un ruolo fondamentale nella comprensione della realtà e siano strumenti utili anche per promuovere questi valori al fine di costruire un immaginario condiviso all'interno del quale il principio di vivere nella legalità acquista una centralità fondamentale. 

Con molta affinità all’ideologia del progetto, abbiamo curato le tre pubblicazioni che accompagnano il progetto BILL, pubblicazioni che intrecciano voci e figure diverse per sottolineare la pluralità, pubblicazioni che offrono bibliografie ragionate per uno scaffale di oltre 400 titoli.

Chialab signsfor gif

Signs For - L'educazione non si ferma

Abbiamo accolto l’invito a  partecipare a Signs For con la progettazione di due poster, Istruzione 1 e Istruzione 2.

L'iniziativa, ha coinvolto noti grafici, illustratori ed eccellenze del Visual Design, nella creazione di opere acquistabili fino al 31 luglio 2020 attraverso la piattaforma.

Il ricavato degli acquisti sarà devoluto all'associazione Mission Bambini, che da anni sostiene l'istruzione attraverso l'acquisto del materiale tecnologico necessario.

Bcbf Galleries

BCBF Galleries

Dopo aver disegnato l’identità visiva della 57’ edizione della Bologna Children's Book Fair, avremmo dovuto curare l’allestimento delle mostre della manifestazione. Annullata la versione fisica in una settimana abbiamo creato un team dedicato alla realizzazione dell’infrastruttura digitale per le mostre online.

Design project, Ui, Ux, Data entry, Editing e Sviluppo hanno lavorato in sincrono per permettere la consultazione di oltre 800 immagini per otto esposizioni.
Ecco come si presenta BCBFgalleries: “This is the Bologna Children’s Book Fair “museum”, showing its exhibitions of books and illustrations to the worldwide community of book professionals and book lovers. In keeping with BCBF’s international breadth, this virtual space will also host future exhibitions created within the framework of other BolognaFiere events.” Buona visita

Q Einaudi-cover

1999-2019: vent'anni di Q

Per festeggiare i 20 anni di Q arriva in libreria un’edizione speciale a tiratura limitata con copertina rigida, mappe, tavole fuori testo e una nuova introduzione di Wu Ming.

Come. Da molti anni progettiamo le cover dei libri di Wu Ming per la casa editrice Einaudi. In occasione dei vent’anni dall’uscita di Q abbiamo realizzato un’edizione speciale per celebrare un libro che ha segnato uno spartiacque nella letteratura italiana degli ultimi decenni.
Cosa. Progetto grafico.
Cliente. Einaudi Editore, Torino (IT).
Anno. 2019

Qui il libro in anteprima. Qui il nostro lavoro sulle copertine.

Q_cover_ok
Biciclope_poster

Biciclope

Un sistema antifurto per biciclette che coniuga una tecnologia innovativa con un approccio social per contrastare il problema dei furti. Sensori installati nelle biciclette e app per smartphone formano un social network che permette di creare una rete di persone che attivamente si aiutano per ritrovare le bici.

Come. Inserirsi in un settore affollato e in grande crescita come quello della bike economy, con un prodotto innovativo, ci ha imposto scelte nette per la costruzione di una forte identità. L’immagine che Biciclope vuole trasmettere è quella di un prodotto tecnologico, affidabile e alla portata di ogni tipologia di ciclista. Con queste premesse abbiamo creato un logo dalle linee essenziali e pulite, con una forte connotazione, pur senza attingere all’iconografia tipica di molti prodotti del settore. Biciclope è un nome che fonde al proprio interno due radici. L’icona nasce come emanazione diretta del nome, la lettera “O” diventa un occhio che sorveglia le nostre bici e le tiene al sicuro, la tagline riprende e rafforza la funzione peculiare del dispositivo.
Cosa. Identità, comunicazione, progetto UX e UI per App iOS e Android, packaging.
Cliente. Telamone Srl, Bologna (IT).
Anno. 2019

Biciclope_bianco_v01.jpg V6_biciclope_v2_web.jpg biciclope_locandina
bcbf_workshop_19_cover_02.jpg

BCBF 2019. Visual identity workshop con Masha Titova

Da dieci anni curiamo l’identità visiva di Bologna Children’s Book Fair. Dal 2017 l’immagine della fiera prende forma all’interno del laboratorio BCBF visual identity workshop: protagonista di quest’anno è la giovane illustratrice russa Masha Titova, selezionata tra gli illustratori della Illustrators Exhibition 2018.

Come. Masha è venuta a trovarci in studio a metà giugno. Per tre giorni abbiamo lavorato a ritmo serrato nel nostro cortile, disegnando, discutendo, ritagliando draghi, volpi, farfalle e pareti di cartoncino. Non esiste una formula precisa, ogni anno il workshop assume una configurazione differente e impariamo sempre  qualcosa di nuovo. Al termine dei tre giorni sul tavolo è rimasto un mondo labirintico, fatto di specchi e assonometrie, dove sperimentare il piacere di perdersi sprofondando in pareti che sembrano quinte di un palcoscenico, confondendosi tra figure che diventano sfondi e sfondi che diventano figure. Siamo fuori dai canoni della classica identità visiva, spesso ripetitiva e monotona. E proprio questo ci ha convinto: un’immagine poliedrica, sfaccettata, animata e multiforme ci sembra ben rappresentare la ricchezza ed eterogeneità dei contenuti di Bologna Children’s Book Fair.
Cosa. Selezione dell’illustratrice, sviluppo dell’idea e del tema portante, progetto.
Cliente. Bologna Fiere, Bologna (IT).
Anno. 2019

L’idea, il progetto e i primi sviluppi li raccontiamo anche sul sito BCBF.

Il nostro lavoro insieme a Bologna Children’s Bookfair

bcbf_workshop_19_02.jpg bcbf_workshop_19_03.jpg bcbf_workshop_19_04.jpg bcbf_workshop_19_05.jpg
See also
rodari gif color

100 Gianni Rodari

Il 2020 sarà il centenario della nascita di Gianni Rodari. Per celebrare quest’evento la casa editrice EL, punto di riferimento per le opere dello scrittore, ci ha chiesto di accompagnarli per dare visibilità in tutto il mondo a questo importante anniversario.

Come. L’immenso portato di immaginazione e fantasia di Rodari apre scenari potenzialmente inesauribili che rischiavano di condurci in un viaggio senza fine. Ci siamo concentrati sul bisticcio di parole, l’allitterazione, il doppio senso, messo in evidenza attraverso la tipografia e colore. Con questo primo rilascio la casa editrice potrà evidenziare le riedizioni per il centenario, il design delle quali sarà curato da noi in linea con la nuova brand identity.
Cosa. Brand identity, visual identity, art direction, animazione.
Cliente. Edizioni EL, Trieste (IT).
Anno. 2018

Rodari 100 animata logo-100giannirodari-02.jpg
P1020370.JPG

Plastod

Con oltre 100 anni di storia Plastod è uno dei marchi leader in Europa nella produzione di dispositivi medici adesivi per ospedali, farmacie e grande distribuzione.

Pur lavorando principalemente per conto terzi, l’azienda ha deciso oggi di tornare sul mercato rinnovando la linea di prodotti a proprio nome.

Come. Abbiamo progettato l’intera linea Plastod con un design capace di adattarsi ai 115 prodotti declinati in un’ampia tipologia di confezioni di diverso formato. Ci è stato chiesto un forte rinnovamento stilistico che mantenesse la comunicazione chiara, tecnica e professionale. Tutti gli elementi presenti sulle confezioni (colori, foto, icone, indicazioni) rendono il prodotto facilmente riconoscibile per l’utente e inquadrano la linea di dispositivi medici Plastod all’interno dei prodotti farmaceutici professionali di fascia alta.
Cosa. Packaging. Analisi, progetto, direzione artistica della fotografia, realizzazione e coordinamento del flusso produttivo.
Cliente. Plastod S.p.a, Bologna (IT).
Anno. 2018.

Per i 100 anni del marchio abbiamo progettato una pubblicazione dove si raccontano con foto, interviste, disegni e brevetti i primi cento anni di vita di Plastod.

IMG_5676-prova.jpg
GD95_deco_01.png

G.D 95° anniversario

Per i 95 anni della G.D, azienda leader mondiale nel settore del packaging, abbiamo realizzato un logo molto speciale.

Come. Insieme ad Anonima Impressori siamo andati alla ricerca di un carattere tipografico coerente con lo stile e il periodo degli anni della fondazione dell’azienda (1923). Abbiamo scelto di non utilizzare una font digitale per richiamare le origini artigianali di un’azienda oggi all’avanguardia tecnologica. La scelta è ricaduta sul carattere Assab, creato in legno da Xilografia di Verona risalente agli anni ‘20. Le linee dure e precise del carattere richiamano il movimento Futurista attivo in quegli anni.
Cosa. Ideazione e realizzazione logo e style guide per la gestione di molteplici uscite: video, sito, libro monografico, programmi, inviti, archigrafica.
Cliente. G.D S.p.A./Coesia Group, Bologna (IT)
Anno. 2018.

senza-parole-book.jpg

Senza parole

We have produced an illustrated catalogue for Senza Parole [Speechless], a travelling bibliographic exhibition, comprised of silent books and silent animated shorts from different parts of the world.

How. We planned the exhibition and illustrated catalogue, which includes a bibliography and a filmography as well as contributions from experts and operation sheets.
What. Staging design, graphic design and catalogue page layout, archi-graphics and coordinated image.
Client. Cooperativa Culturale Giannino Stoppani, Bologna (IT).
Year. 2018.

The exhibition project, curated by Cooperativa Culturale Giannino Stoppani, was originally the idea of the group “Un sorriso un libro per Silvia” [a smile, a book for Silvia], in memory of the librarian Silvia Agnelli and her profound sense of responsibility and care for the present, in particular towards children. Senza Parole draws inspiration from the values supported by IBBY (International Board on Books for Young People) and in particular from the international project “Libri senza parole. Dal mondo a Lampedusa e ritorno” [Books without words. From the world to Lampedusa and back], promoted by Ibby Italy.

The exhibition, inaugurated on 17 February 2018 at the Municipal Hall of San Zeno Naviglio, Italy, will visit the libraries of Rezzato, Montichiari, Sirmione, Nuvolento and Botticino.

senza-parole-1.jpg senza-parole-2.jpg senza-parole-3.jpg senza-parole-4.jpg
citybin-foto

Citybin

Citybin is an innovative service for the separated collection of paper, plastic, glass and aluminium in the historic centre of Mantua. A modular container that makes it easier for people to insert their waste, cleaner waste collection for the city, and more efficient recycling in favour of the environment.

How. We drafted a communication plan to promote the new Mantova Ambiente bin to the local population. The communication will convey a strong image, coherent with the commitment and care with which Mantova Ambiente and the people of Mantua approach problems relating to the environment, ecology and sustainability. The project began by building an identity for the new bin (name, logo, graphic design for the electronic card) and continues with communications on all media used to inform the local population and raise awareness of the new service.
What. Identity, graphic design, creative direction, copywriting and editing of content.
Client. Mantova Ambiente, Mantua (IT).
Year. 2018.

The new Citybins were created by the City of Mantua, in partnership with Mantova Ambiente, based on a design by Giulio Iacchetti.

Watch the videos here and here

monsieur frels occhiali

Frels - keep in touch with your glasses

Frels is a new eyewear product: two small extensions to the temple tips that ensure you don't lose your glasses, and can wear them comfortably on your shoulders. After two years of research into usability, biocompatibility and technology, they were developed to maintain the exacting standards of top-quality Swiss production.

How. We set out from a careful analysis of its characteristics, and of its future habitat in opticians' shops. We then used our conclusions to define the strategic aspects of our communication: logogram, visual identity, packaging, promotional materials and a mini website. 
What. Identity, strategy, website, communications.
Client. Frels, Lugano (CH).
Year. 2016.

www.frels.swiss

The Frels project in detail

BCBF18_vid_w

BCBF 2018. Visual identity workshop

We developed the visual identity for the 2018 edition of the Bologna Children’s Book Fair at the BCBF visual identity workshop. 

This year, among the participants from the Illustrators’ Exhibition 2017, we have selected 22-year-old Parisian Chloé Alméras: we were looking for the architecture of worlds, inhabited landscapes, planetary systems, living, flexible environments. We dived into Chloé’s illustrations, into her shades of blue and her microscopic details, which gave us an idea about how to use them to talk about the fair. A world teeming with details and at the same time, inhabited with a calm intensity.

How. Chloé came to visit us in July, and we spent many hours together tuning in with one another. We were soon submerged in her drawings, full of minute details, suggestive of a fertile world where stories are conceived, shared and multiplied: so it was that the central theme of this edition was unearthed: “Fertile Ground for Children’s Content”.
What. Selection of an illustrator, development of an idea and of the central theme, planning.
Client. Bologna Trade fairs, Bologna (IT).
Year. 2018.

The story of the idea, the project and the first developments is also told on the BCBF website.

Our work together at Bologna Children’s Book Fair

BCBF18_making_of2.jpg BCBF18_making_of6.jpg BCBF18_making_of5.jpg BCBF18_making_of4.jpg
Metalli come fiori

Metal as flowers - Fiori Group at Ecomondo 2016

Metalli come fiori [metal as flowers] is the name of the display created for Fiori Group at the 2016 edition of the Ecomondo trade fair, conceived to give visitors a sense of involvement in the infinite transformations of metals.

How. The key idea for this edition was colouring, with visitors brightening up the walls of the stand and generating large, colourful flowers based on the shapes of the scrap metal. Thus, the stand was transformed into an art gallery full of constantly-evolving shapes and colours.

What. Analysis, design and production, staging, catalogue.
Client. Fiori Group, Valsamoggia (IT).
Year. 2016.

Our projects for Fiori Group

metallicomefiori01.jpg gruppo fiori ecomondo 2016 Metalli come fiori Metalli come fiori Metalli come fiori
chialab-ambinoi-2-04.jpg

Become an Inventor 2017

Diventa Inventore [become an inventor] is a competition promoted by Mantova Ambiente for elementary and middle schools, to reduce the production of waste and raise awareness among the younger generation about reuse.

How. We designed an activity kit, comprising materials to cut out, instructions and suggestions. The kit was distributed to the different classes, where the pupils had a go at the difficult art of design for reuse. The winners were rewarded with a selection of 100 children's books about the environment, in a big bin-shaped library on wheels.

What. Analysis, design and production of kits, communications and a library-bin. Organization and direction of the prize-giving day.
Client. Mantova Ambiente, Mantua (IT).
Year. 2017.
Partnerships. Maurizio Cardillo - actor and entertainer, Gianumberto Accinelli - entomologist, Lorenzo Monaco - science journalist, Silvana Sola - pedagogist and bookseller.

Become an Inventor is part of the environmental awareness raising campaign Differenti Positivi [positively different] developed for Mantova Ambiente.

The Differenti Positivi project
The Diventa Inventore competition

unto.jpg

Virya

Virya produce e distribuisce prodotti realizzati secondo la tradizione ayurveda. Abbiamo lavorato al riposizionamento della marca e riprogettato l'immagine coordinata complessiva. Come è nostra consuetudine, siamo partiti da una attenta ricerca del comparto merceologico, che ci ha consentito di identificare gli spazi cromatici e i repertori iconografici occupati o liberi. È subito emersa una sostanziale differenziazione tra il settore erboristico, ricco di verde e giallo, illustrazioni naturalistiche e caratteri calligrafici, e il settore del farmaco tradizionale, dominato dall'azzurro, aniconico, con caratteri asettici e senza grazie.

Con la sua nuova immagine, Virya era interessata a posizionarsi tra questi due mondi, per offrire, con professionalità e competenza scientifica, prodotti e servizi che integrano la millenaria tradizione olistica dell'ayurveda nel contesto locale e contemporaneo.

Il secondo passo è stato quello di immergerci nella cultura che fa uso di ciò che noi europei chiamiamo medicina non convenzionale. Ci siamo piacevolemente sottoposti a massaggi ayurvedici, assaporato cibo indiano, studiato l'alfabeto sanscrito, e abbiamo imparato a conoscere i nostri dosha: vata, pitta, kapha...

Il risultato è stato un logo che riecheggia i glifi del sanscrito e l'utilizzo del loto a otto petali, icona ricca di significati e base delle rappresentazioni yantra, immagine sacra dell’Induismo e del Buddismo e simbolo nazionale dell'India. Una sistema produttivo di infinite texture caratterizanti linee e prodotti.

pills.jpg Virya
IeB Cricco sommario

Itinerari (digitali) nell’arte

The digital version of one of the most commonly-used art text books in Italian schools. Itinerari nell’Arte [Itineraries in Art] offers a rich and comprehensive experience for students, and for publishers, a production flow suitable for the timescales seen in the industry.

How. We know that the medium strongly conditions the message, and that the shift to digital is not simply a matter of scanning and pasting the pages of the printed book as they are. We put together a team off editors, graphic artists and developers who revamped the pages of the book to make them suitable for the fluid environment of electronic devices.

What. Design, content editing, development.
Tools and technology. BEdita CMSIeBook.
Client. Zanichelli Editore, Bologna (IT).
Year. 2016.

Sign up on Iebook Zanichelli to browse through Itinerari nell’Arte

abbeccedario.jpg

Maestra natura: Abbecedario

Abbecedario [reading primer] is a trade fair stand designed for Gruppo TEA, promoting the value of sustainability. It also includes a printed and digital publication.

How. We designed and created an interactive reading primer for the Millennial  Fair of Gonzaga, with twenty-one rotating letters, each revealing sustainable behaviours naturally adopted by animals. Abbecedario is part of the Maestra Natura [learning from nature] project.
What. Analysis, design and production, copywriting and editing of contents.
Tools and technology. IeBook.
Client. Gruppo TEA, Mantova (IT).
Year. 2017.

“Why a reading primer? Because, like good schoolchildren, the first thing we need to learn is to read nature. Letter by letter, step by step, nature teaches us how to take care of the environment. Each animal, even the smallest one, can prove to be a great life teacher, ready to reveal to us, page after page, the art of protecting, helping, preserving and working together to live in perfect harmony with the environment. Naturally sustainable.” (translated from the pages of Abbecedario)

The digital version of Abbecedario-Maestra Natura can be seen on BiblioTEA.

P1010685.JPG P1010726.JPG P1010680.JPG P1010688.JPG P1010724.JPG
dockbooking-AppHomeLoggedGPS.png

DockBooking

DockBooking is a mobile app for reserving seats on boats, and a WCMS with which port facilities can manage and administer them.

How. DockBooking asked for a long analysis of competitors in the boating sector and of best practices in the online reservation sector. Having concluded the analysis and the initial planning stages, we quickly moved on to the development of a prototype that would then enable us to collect data and information on the firms and to test how the app worked.
What. Analysis, general design, UX and UI design, prototyping, development, testing.
Method and technology. Agile, ScrumDNASynapseNativescriptStripe.

Client. DockBooking, Lugano (CH).
Year. 2017.

chialab-zanichelli-maturitapp-app-01.png

MaturitApp

MaturitApp is a quiz app for smartphones containing 540 Biology, Chemistry, Physics and Earth Sciences tests on all topics to be revised for the Italian high school leaving exams. It helps students to check how well-prepared they are, confirming what they know well and rapidly highlighting any weak areas for further revision.

How. We designed and developed a tool to encourage students to test themselves, making revision more fun. MaturitApp is designed for students approaching their leaving exams, but it can also help those preparing exercises for students, by identifying the most difficult topics, and thus creating exercises more suitable for revision work.

What. Strategy, design, UX, UI, development, promotion.
Method and technology. Agile, ScrumDNASynapse.
Client. Zanichelli Editore, Bologna (IT).
Year. 2016.

MaturitApp and UniversitApp in detail

“The app that needs to be on the smartphone of every candidate is undoubtedly MaturitApp by Zanichelli, available free of charge from Apple Store and Google Play. This highly functional app allows students to assess their level of preparation across a range of subjects, such as Biology or Earth Sciences, using quizzes on the main topics that have to be memorized in order to be sufficiently prepared and pass the third exam with ease.” (Smartworld, June 2016)